vineri, 14 ianuarie 2011

Pentru un muzeu al istoriei IT din România




Suntem un popor fără memorie. Distrugem cu o furie inimaginabilă tot ce ce ne aminteşte de trecut. Iar când păstrăm ceva, păstrăm cel mai adesea ceea ce n-ar trebui. De aceea poate că ar trebui, împreună, să facem ceva pentru a prezenta generaţiilor care vin mărturii ale trecerii noastre prin lume, pentru că o să ajungem să spună tot felul de cretini că am fost nişte neica-nimeni, nişte rataţi, că am făcut umbră degeaba pământului.


Am avut contribuţii importante în domeniul aviaţiei. Am construit avioane. Am avut în dotare avioane care fac parte din istoria aeronauticii, avioane care ar fi mândria celor mai mari muzee din domeniu. S-a ales praful de ele.  IAR 80 este prezent doar într-o copie nefuncţională. Me 190 a fost tăiat. Avioanele din seria IAK, primele cu reacţie din dotarea aviaţiei române, la fel. Mă rog, aţi prins ideea.


La fel şi în industria IT. În România au existat preocupăti în domeniu din anii 50. În fizica atomică s-a simţit nevoia unei maşini de calcul, pentru reactorul de la Măgurele. Schema logică a fost elaborată în 1953, calculatorul, fizic, a apărut în 1957, CIFA 1.  A fost un întreg proces de evoluţie. De care se uită, cel mai adesea.


E bine şi cu un muzeu al anti-comunismului, şi cu unul al Holocaustului. Dar poate că nu strică şi un muzeu al istoriei computerelor româneşti. Să salvăm ce mai poate fi salvat, şi din computerele româneşti, şi din cele importate(am avut IRIS franceze, IBM, americane, WANG, la fel, CRAY, CDC). Să facem şi un Hall of Fame al personalităţilor în domeniu. Dacă în aviaţie e prea târziu, în acest domeniu se mai poate salva ceva.


Sunt destui români care au făcut bani din industria asta. Nu puteau avea succes fără să fi existat această istorie, profesorii, baza materială, şcoala românească în domeniu. Ştiu şi eu, poate bagă pixul în cont şi contribuie cu ceva la înfiinţarea muzeului. Cred că sunt destui români care mai acum prin debarale calculatoare personale din anii 80. Poate şi întreprinderi ce le încurcă inventarul Felixuri de demult. Sau centre de calcul ale universităţilor, care iar se lovesc de dulapuri venite din alte vremi. Pun pariu că un astfel de muzeu ar avea infinit mai mulţi vizitatori decât aburelile lui Tismăneanu.


Cum vi se pare ideea? Credeţi că  merită susţinută? Credeţi că se poate face? La alţii se poate, la noi de ce nu s-ar putea?

8 comentarii:

Shadow spunea...

Idee este excelenta. Eu insumi informatician fiind nu pot sa nu fiu de acord. Dar nu se va face. Nu este important. Ce vreti sa il prezentati pe dl Balaceanu Stolnici (deja acuzat de anticomusmul asa zis stiintific de colaborare) ca fiind o persaoana care a pus bazele ciberneticii? Si nu e singurul. Sunt multe reusite romanesti care s-au facut si au putut fi posibile doar prin asa zisa "colaborare". Dar ca sa-ti faci meseria (cand meseria nu este nici sa omori si nici sa minti sau sa faci propaganda) e condamnabila colaborarea sau nu?

Constantin Gheorghe spunea...

Shadow, dacă şi în asta amestecăm anticomunismul şi antisecurismul, am dat-o în pizda mă-sii de tot! Ne putem duce să ne tragem liniştiţi un glonţ în cap! Ce trebuia să facem? Pentru că ne conduceau comuniştii trebuia să rămânem nişte boi, doar pentru a nu fi "colaboraţionişti"?

Shadow spunea...

@Dle Gheorghe

In orice domeniu al vietii din Romania se amesteca azi "comunismul" studiat "stiintific". Cei care au trait in comunism ar fi trebuit probabil sa-si traga un glont in cap in 89 pt ca "moralistii" de azi sa-i "considere" macar de "curajosi". Intrebarea mea "ultima" era retorica. Ca si toate intrebarile actuale.

Andrei Gheorghe spunea...

Mie mi se pare ca ideea are valoare.

Am prin debara o astfel de piesa de muzeu numita CIP (Calculator de Instruire Programabil). Este un fel de tastatura care trebuia conectata la un fel de casetofon iar pe post de monitor era folosit TV-ul. Programele rulau de pe niste casete. Are vre-o 20 de ani dar la vremea lui a fost ceva nou.

Un motiv pentru care il pastrez este o eventuala infiintare al unui astfel de muzeu.

Karakas spunea...

Avem multi prea multi programatori si oameni in IT de valoare. Nu e ok sa le piedem memoria. Doar ei lucreaza pentru dezvoltarea lumii asteia, chiar daca sunt la Microsoft, Oracle etc.

Sunt 150% de acord cu idea avansata.

PS: Cautati la Fabrica de Calculatoare din Pipera si IPRS mostre vechi(daca mai exista asa ceva). Probabil si pe la Universitati, prin subsoluri...

Karakas spunea...

Am facut un calcul scurt: Romania plateste dobinda de 700 milioane dolari anual la FMI pentru imprumutul de 20 miliarde, cu o rata de 3.5% pe an. Mi se pare o suma uriasa pentru dobinda. Intrebarea mea: reuseste sa si produca ai 700 milioane la buget? Daca da, din ce? Cum investeste statul din banii aia primiti de la FMI ca sa faca un profit pentru a plati, cel putin, rata dobinzii?

http://www.mediafax.ro/economic/romania-va-plati-la-fmi-dobanzi-de-300-mil-euro-in-2011-dupa-ce-a-achitat-deja-o-suma-similara-7890500/

Anonim spunea...

Stimate Domnule Constantin.

Felicitari ca ati deschis o noua pagina pe blog, cu initiative.
Trebuie facuti pasi concreti. Cineva, de incredere, care are un spatiu sa inceapa sa tranga. Eu am doua PC facute la noi, le pot da.

Stefan Jianu spunea...

Conasule am primul model de notebook de la IBM, ceva 1979, o grozavie... Si sti ceva, functioneaza!

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...