joi, 5 mai 2011

Naşpa!



"Ponderea noilor angajati tineri, cu varsta 20-30 de ani a fost 11,6%, dintre acestia circa 90% vizand munci necalificate." Este o cifră care apare într-un studiu al unei agenţii de recrutare a forţei de muncă, citat de Dan Popa pe blogul lui.


Studiul arată că, cel puţin în perioada asta de criză, cele mai multe angajări au fost din grupa de vârstă 30-44 de ani. Există şi explicaţii pentru asta. Perfect logice, când este vorba de economia de piaţă. În fond, este perioada cea mai productivă pentru un angajat, când dă randament maxim, este suficient dresat pentru a se integra fără prea multe mârâieli în angrenajul afacerii, are deja familie şi hangarale, datorii la bănci, şi şi-a cam consumat revoltele şi elanurile. După 45 de ani intervin plafonarea şi rutina, oboseala, dorinţa de a schimba ceva, mă rog, intervine dorul de ducă.


Ce mă şochează cel mai tare este acel procent de 90% munci necalificate în care sunt angajaţi tinerii între 20 şi 30 de ani. Printre ăştia îşi vor căuta firmele înlocuitori pentru cei de peste 45 de ani, care pleacă, din varii motive? Naşpa!


La fel de naşpa este şi calitatea locurilor de muncă generate în ultimii ani în România. Slujbe precare, prost plătite, care nu oferă angajaţilor nicio şansă de a progresa în meserie, de a se califica. Asta e! 

Un comentariu:

Fluieratorul spunea...

He, he, mi-a placut aia cu dorul de duca... Da, m-a apucat dorul de duca, dar nu pentru ca as fi eu "saltaret" din fire, ci de mare lehamite...

N-as zice nu, daca as avea de ales, sa las munca mea unora de 30 de ani, care sa vina cu multa energie si putin awareness. Am fi cu totii mai linistiti.

Tocmai astazi am avut un "frecus" pe questii ehnice, unde din nou am avut dreptatea de pe urma. Mi s-a intimplat de citeva ori sa fiu considerat outsider in propriul grup, prea batrin pentru ei, sa se consulte intre ei fara mine, sa strige dupa ajutor, sa dau solutie, s-o iau in freza si dup-aia sa ajunga la vorba mea. De parca am fost angajat ca expert aici ca sa fiu insultat in fiecare zi. As pleca si ieri, si i-as lasa pe toti inconstientii sa dea cu capul sub ei, sa semneze prostii si sa raspunda pentru ele. Pentru ca dupa fiecare porcarie din asta, reputatia mea se ciobeste, si de "reperat" n-o mai "repereaza" nimeni.

Ca sa fiu rau pina la capat, deh, ce sa ma astept de la gasca de moldoveni de 30 de ani, fosti colegi de liceu si facultate, care s-au adus unul pe altul in firma... Da, slujbele sint precare, platite relativ prost, dar prea generos pentru unii care nici nu cauta sansa de a progresa si de a se califica. Asta e nivelul. Nu le pling de mila lor, ma ingrijorez mai mult de mine, care indiferent ce stiu, voi fi tot mai discriminat din cauza virstei in favoarea celor descrisi mai sus, de catre oameni ajunsi sus pe scara ierarhica dupa criterii care n-au nici o treaba cu viziunea si competenta.

Ce se intimpla cu proiectele si produsele se vede deja peste tot, calitatea este precara, singurul criteriu este ieftinatatea solutiilor, nu doare pe nimeni capul de, stiu eu, durabilitate, procent de rebut, eficienta utilizarii resurselor, ca toate astea se scot din pix... Sau din MSC Project. Adevarat va zic voua, calculatorul suporta infinit mai multe prostii decit suporta pe vremuri hirtia... Iar am o zi proasta, si n-ar trebui, ca e vineri.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...